V rámci problematiky životného prostredia poskytujeme obhliadky a audity vodohospodárstva, odpadového hospodárstva, zabezpečujeme akreditovaný odber vzoriek vôd, vypracovávame havarijné plány, prevádzkové poriadky, prevádzkovú dokumentáciu, evidencie a hlásenia, zastupujeme pred úradmi a odborne vzdelávame.
Plánujete otvorenie novej prevádzky, a neviete, čo všetko na to bude potrebné zabezpečiť a vybaviť? Alebo máte zabehnutú prevádzku, ale potrebujete čo-to vyladiť, dotiahnuť alebo aktualizovať? Potrebujete externého poradcu pre rozvoj vášho podnikania alebo potrebujete zaškoliť seba či zamestnancov? Nestíhate viesť všetky záznamy, evidencie a podávať hlásenia?
- Otvorenie novej prevádzky
- Riadenie zabehnutej prevádzky
- Potravinárska prevádzka
- Služby a kompletný servis pre prevádzky
Otvorenie novej prevádzky
Otvoriť prevádzku znamená uviesť do súladu priestor, jeho vybavenie, ponuku tovarov alebo služieb a zamestnancov. Celý proces má legislatívny rámec, ktorý ukladá rôzne povinnosti v časovej postupnosti.
Dôležité kroky pri otváraní novej prevádzky:
- Na začiatku celého procesu otvárania novej prevádzku je nevyhnutné mať dobre premyslený podnikateľský zámer. V tomto zmysle predovšetkým to, aký tovar alebo služby plánujete ponúkať.
- V nadväznosti na to je potrebné disponovať priestorom prevádzky, ktorý je skolaudovaný na účel vášho podnikania. Môže to byť priestor vlastný alebo prenajatý.
- Ak priestor nie je skolaudovaný na účel vášho podnikania, bude potrebné vybaviť zmenu účelu využitia priestoru. Je to časovo aj administratívne náročný proces, ktorý trvá cca 2 – 4 mesiace. Na viaceré úrady je potrebné predložiť projekty so žiadosťami, nechať ich schváliť alebo nechať úrady sa k nim vyjadriť. Posledné slovo má príslušný stavebný úrad na Okresnom úrade príslušnom k miestu vašej prevádzky. Ak je všetko v poriadku, vydajú vám alebo majiteľovi priestoru rozhodnutie o zmene účelu využitia priestoru.
-
Pred začatím podnikania v priestore (v prevádzke) potrebujete mať okrem kolaudačného rozhodnutia alebo zmeny účelu využitia priestoru tieto náležitosti:
- Priestor správne dispozične členený podľa účelu podnikania
- Priestor vybavený elektrinou, pitnou vodou studenou a teplou, prípadne plynom, odvetraný, klimatizovaný, odkanalizovaný a pod.
- Priestor musí byť aj vhodne osvetlený na daný typ práce v prevádzke – na to sú normy a merania, ktoré sa predkladajú pri uvedení priestorov do prevádzky
- Priestor musí byť technicky a bezpečnostne vhodne vybavený – vždy podľa účelu, na ktorý sa bude používať. Ak je to potrebné, dokladajú sa protokoly o meraniach, posúdenia rizík a prevádzkové poriadky.
- Pred otvorením novej prevádzky je potrebné vypracovať dokumentáciu k prevádzke – prevádzkový poriadok a pracovné predpisy, havarijný plán a pripraviť pracovné denníky, záznamy a evidencie. Ich vypracovanie je jednak legislatívnou povinnosťou a na druhej strane v praxi uľahčujú pracovné procesy, usmerňujú činnosť zamestnancov, aby práce, predaj alebo poskytovanie služieb vykonávali správne.
- Ak už máte zamestnancov, je dôležité, aby spĺňali zdravotnú a odbornú spôsobilosť pre práce, na ktoré sú prijatí. Zamestnancov je treba so všetkým riadne oboznámiť a z dôležitých tém pre ich prácu riadne vyškoliť. Periodicita školení je zvyčajne 1 – 2 roky, závisí to od jednotlivých zákonov, vyhlášok a nariadení pre dané oblasti
- Ak máte v poriadku priestor, jeho technickú vybavenosť, prijatých a vyškolených zamestnancov, spracovanú prevádzkovú dokumentáciu, nakúpené tovary a pripravené služby, môžete požiadať o uvedenie priestoru do prevádzky na príslušnom RÚVZ. Ak máte dobre spracovanú žiadosť a podklady k nej, priložíte správne doklady, môžete do 1 mesiaca očakávať kladné rozhodnutie a vašu prevádzku odštartovať.
Riadenie zabehnutej prevádzky
Predvídavý podnikateľ vie, že aj dobre zabehnutá prevádzka môže mať svoje úskalia. Na predchádzanie problémom a vylaďovanie činnosti prevádzky slúži pravidelný interný audit prevádzky. Interným auditom prevádzky:
- sa odhaľujú slabé miesta a nedostatky prevádzky ešte predtým, ako by ich odhalili kontrolné orgány
- sa zisťujú možnosti zlepšenia a zefektívnenia činností v prevádzke
- implementujú sa nové legislatívne nariadenia
- aktualizujú sa potreby školenia a vzdelávania
Cieľom pravidelných interných auditov je korigovanie činnosti prevádzky tak, aby predchádzala vzniku zbytočných problémov (a následných pokút), konala v súlade s platnou legislatívou a maximálne využívala svoj potenciál.
Pre majiteľov prevádzok z legislatívy vyplýva povinnosť viesť pravidelné záznamy, evidencie a podávať hlásenia, ktoré sú bližšie špecifikované pre jednotlivé oblasti pôsobenia alebo vyplývajú z iných dokumentov (napr. plán HACCP). Jedná sa napríklad o: záznam o vykonaní sanitácie, plán údržby a opráv, plán školení, hlásenie o odpadoch a iné. Prevádzkovateľ tieto záznamy a evidencie predkladá pri kontrole štátnym orgánom.
Potravinárska prevádzka
Potravinárske prevádzky sú špecifické. Na rozdiel od iných prevádzok musia spĺňať prísne nariadenia, ktorých cieľom je zabezpečiť predovšetkým hygienu a zdravotnú nezávadnosť potravín.
Problematike potravinárskych prevádzok sa venujeme komplexne v rámci samostatnej sekcie „Potravinárstvo“.
Služby a kompletný servis pre prevádzky
Ponúkame kompletný servis a služby pre prevádzky na mieru:
- Zmena účelu využitia priestorov
- Legislatívne posúdenie priestorov prevádzkarne
- Uvedenie priestorov do prevádzky
- Prevádzkový poriadok a vypracovanie prevádzkovej dokumentácie
- Havarijný plán
- Interný audit prevádzky
- Vedenie záznamov a evidencie, podávanie hlásení
- Povinné a pravidelné školenia zamestnancov
- Školenia a semináre k problematike prevádzok